LSS-kommiténs förslag suuuuger

Hittade denna text på JAGs hemsida och jag blir mycket upprörd när jag läser eftersom jag vet hur viktigt det är för de som har det allra största stödbehovet att just ha assistans för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt.

Jag är personlig assistent själv och jag mår dåligt nu och hoppas innerligt att detta kommer styras upp på ett bra sätt.

Precis som de skriver i texten så resulterar detta förslaget i att de med de största funktionsnedsättningarna tvingas "gå tillbaka" 20 år i utvecklingen.

Ja.. jag finner helt enkelt inte några ord på mina känslor och undrar vad fan det är för människor som sitter och ens kan lägga upp något sånt här förslag..
Det är i sådana här frågor jag verkligen hade kunnat gå och engagera mig och binda fast mig i ett träd bland tigrar bara det hade hjälpt dom berörande..


PRESSMEDDELANDE 2009-02-04

LSS-kommitténs förslag skulle slå sönder tillvaron för personer med störst funktionsnedsättningar

LSS-kommittén vill ändra inträdeskravet för att få personlig assistans så att de som har det allra största stödbehovet riskerar att hamna utanför. Den som har mycket stora grundläggande behov ska enligt förslaget inte kunna beviljas personlig assistans, för att de inte lever ett tillräckligt aktivt liv. Men resultatet blir att de med de största funktionsnedsättningarna istället fråntas alla framtida möjligheter att vara delaktiga i samhället.

I betänkandet föreslås även att det femte grundläggande behovet ska tas bort. Det är en regel som ger personer med mycket kvalificerade stödbehov rätt till personlig assistans, även om de inte i övrigt uppfyller kraven. Det kan t ex gälla att få sin assistans av någon som har kunskap om autism, epilepsi eller särskilda medicintekniska hjälpmedel. Att slopa denna regel, som kommittén föreslår, skulle rasera dessa personers tillvaro helt.

Konsekvenserna av dessa två illa genomtänkta och underbyggda förslag skulle bli att hundratals, kanske tusentals, personer som idag lever ett fullvärdigt liv med personlig assistans slungas tjugo år tillbaka i tiden och blir fullkomligt beroende av sina anhörigas omsorger eller tvingas leva på institution.

LSS-kommittén har haft den uttalade ambitionen att trots besparingsdirektiv värna assistansreformens grundtankar och stödet till personer med de största behoven. Man föreslår också en rad positiva ändringar, som ett ökat statligt ansvar och en bibehållen rättighetslagstiftning. Men för dem som berörs av de ändrade reglerna om de grundläggande behoven smulas detta sönder till vackra ord och inget annat.

Föreningen JAG lämnar idag sitt remissvar på LSS-kommitténs slutbetänkande Möjlighet att leva som andra. Ny lag om stöd och service till vissa personer med funktionsnedsättning (SOU 2008:77).

Källa <-- JAG.se


Kommentarer
Postat av: Nadja

Bara för d einte vet vad de pratar om allt handlar om att spara pengar ... Ja men kom förbi o hjälp till då ;P

2009-03-02 @ 09:42:40
URL: http://nayjay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0